امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فرآیند تولید فرش ماشینی شامل مراحل زیر است:

مرحله اول: آماده کردن نخ ها

ابتدا نخ ها به شکل الیاف خام و یا دسته رشته های بلند به کارخانه آورده می شوند.

الیاف خام که تقریباً 18سانتی متر هستند معمولاً پیچیده نشده و رشته رشته هستند که باید تغییر داده شوند. این رشته ها درون یک ظرف قیف مانند ریخته می شوند. سپس روغن زده می-شوند و به ماشین حلاجی آن ها را به صورت طناب های بلند و سستی می ریسد که فیتیله نامیده می شوند. پس از آن فیتیله ها فشرده، کشیده و به نخ های واحدی تبدیل می شوند و به دور قرقره ها پیچیده می شوند.

الیاف خام تک لایه ای و رشته های دسته ای بلند بعداً به یکدیگر پیچیده می شوند تا به صورت تارهای کلفت مناسب برای بافت درآیند.

نخ ها سپس به وسیله بخار حجیم می شوند و بعد، آن ها را تا 132-138 درجه سانتیگراد حرارت می دهند. این حرارت باعث می شود که نخ شکل پیچیده اش را حفظ کند. پس از سرد کردن، این نخ ها را به دور لوله هایی می پیچند و به دستگاه بافندگی انتقال می دهند.

مرحله دوم: رنگ کردن نخ ها

نخ ها به منظور بافت فرش ابتدا با روش های خاصی رنگ می شوند. در این روش ها 227-455 کیلوگرم الیاف را در خمره های تحت فشار هوا می گذارند که رنگ مورد نظر در آن ها پخش می شود و یا در روش دیگری الیاف یا کلاف های نخ را پی در پی از حوضچه ها یا خمره های رنگ عبور می دهند تا کاملا به رنگ مورد نظر درآید.

یک روش دیگر رنگ آمیزی نخ ها این است که نخ ها را شکل می دهند و سپس رنگ داغ تحت فشار وارد اشکال نخ شود تا نخ ها رنگ آمیزی شوند.

همچنین در روش دیگری، نخ را از طریق غلطک های چاپ رنگ پرس می کنند، در حالیکه روش دیگری نیز نخ ها را به شکلی می بافد و سپس قبل از بازشدن نخ ها با رنگ ها آمیخته می شوند. نخ ها با هر روشی که رنگرزی شوند در مرحله بعد تحت بخار قرار می گیرند و سپس شسته و خشک می شوند.

مرحله سوم: بافت فرش ماشینی

در پشت ماشین بافندگی فرش ماشینی قرقره ای قرار دارد که نخ ها درون آن قرار می گیرد و توسط یک لوله نایلونی که به سوزن بافندگی وصل می شود تغذیه می شود. سوزن در داخل زمینه فرو می رود و به این ترتیب نخ را وارد یک حلقه می کند. عمق فرورفتن سوزن در داخل زمینه توسط حسگرهای نوری که توسط برق عمل می کنند کنترل می شود. و به همین صورت ارتفاع حلقه نیز می تواند کنترل شود.

یک قلاب یا گیره، گره را متناوباً گرفته و رها می کند و سوزن به جهت مخالف حرکت می کند. زمینه پشتی به جلو می آید و سوزن دوباره آن را تکرار می کند. همچنین برای برش زدن نخ ها، یک گیره در طرف دیگر قرار دارد که به یک تیغه مجهز است و مانند یک قیجی عمل می کند و گره ها را می برد. این عملیات بافندگی توسط چندین هزار سوزن انجام می گیرد و در هر دقیقه چندین هزار ردیف بافته می شود. بنابراین یک ماشین بافندگی می تواند روزانه چندین صد متر مربع فرش ماشینی تولید کند.

مرحله چهارم: رنگ آمیزی فرش ماشینی آماده

این روش رنگ آمیزی در صورتی انجام می شود که در مراحل قبل نخ ها رنگرزی نشده باشند که به آن رنگ آمیزی یکپارچه فرش می گویند. در این مرحله چندین تخته استاندارد فرش به هم متصل می شوند سپس تخته طویل فرش ماشینی داخل حوضچه قرار داده شود. سپس حوضچه را پر از آب می کنند و آن را گرم کرده و مواد شیمیایی را درون آب آن حل می کنند. سپس این ترکیب را با افزایش دادن حرارت جوشانده و به مدت 4 ساعت می جوشانند.

در یکی دیگر از روش های رنگ آمیزی یکپارچه فرش چندین ردیف فرش ماشینی به یکدیگر متصل می شوند تا یک تخته فرش بلند را تشکیل دهند. سپس این تخته فرش ماشینی بلند در زیر لوله هایی قرار می گیرد که رنگ ها را روی آن پخش می کنند. پس از رنگ آمیزی فرش ماشینی، فرش تحت بخار آب قرار می گیرد تا رنگ آن ثابت شود، در قسمت بعد رنگ اضافی شسته می شود. سپس فرش خشک شده و به صورت لوله درمی آید.

روش تولید فرش ماشینی چاپی: به منظور ایجاد فرش ماشینی چاپی با طرح های متنوع، فرش سفید را از زیر صفحاتی عبور می دهند که در آن صفحات سوراخ ها و شکاف هایی به شکل طرح ها و نقوش مورد نظر وجود دارد. رنگ های مورد نظر از طریق شکاف های صفحه پاشیده می -شوند. سپس فرش 91 سانتی متر به جلو رانده می شود و در زیر صفحه دیگری قرار می گیرد که رنگ های دیگر و الگوهای متفاوتی دارد. در این روش فرش ماشینی خام تا هشت بار رنگ آمیزی می شود.

برای رنگ آمیزی فرش ماشینی چاپی روش دیگری نیز وجود دارد. به صورتی که آن را از زیر غلطک های برجسته ای عبور می دهند. بخش هایی از این غلطک ها با طراحی، برجسته شده اند که رنگ مورد را به روی فرش پرس می کند. هر غلطک دارای الگوهای برجسته متفاوت است که رنگ های متفاوتی را پرس می کند. بعد از رنگ آمیزی فرش ماشینی چاپی تحت بخار آب قرار داده می شود، مانند روش قبلی رنگ های اضافی شسته می شود و سپس فرش خشک شده و لوله میشود تا به بخش نهایی تولید برود.

مرحله پنجم: پایان فرش بافی

پایین فرش های رنگ آمیزی شده ابتدا به هم دوخته می شوند تا به شکل یک نوار بلند درآید. این نوار سپس در زیر یک دستگاه قرار می گیرد که یک مایه لاستیکی پوشاننده را در کف فرش پخش می کند. این دستگاه همزمان فرش را لوله می کند. همزمان، یک سطح ثانویه محکم نیز با لاستیک پوشانده می شود. هر دوی اینها به صورت یک جفت رول، لوله می شوند، تا به صورت یک ساندویچ درآیند و یکدیگر را بپوشانند. سپس فرش ماشینی را داخل یک کوره قرار می دهند تا لاستیک سفت شود.

سپس فرشِ ماشینی آماده، تحت بخار قرار می گیرد. سپس آن را برس کشیده و هوا می دهند. در نهایت یک ماشین آن را بحرکت درمی آورد که پرزهای اضافی که بالای سطح آن است حذف شود. سپس فرش با طول 37متر لوله می شود، پس از آن توسط پلاستیک محکمی بسته بندی شده و به انبار کارخانه فرش ماشینی یا یک فرش فروشی انتقال می یابد.

 

 

لغات و اصطلاحات فرش ماشينی

 

روشي براي توليد فرش هاي  نقشه     برجسته:

Flocking

فرشي كه در آن نقش شاخ و برگ و گل و بوته باشد:

Floral

پرز -موها و الياف نرم و كوتاه - كرك:

Fluff

پرزدهي:

(پرزهاي روي فرش كه از مرحله توليد باقي مانده انداما پس از تميز كردن محصول از

بين مي روند)

Fluffing

نخ چند لا:

Folded yarn

دستگاه-ماشين-وسيله-ورد-رنگ:

Frame

نخ فريز:

(نخ هايي با تاب بالا كه به ظاهرفرش حالت برآمدگي مي دهند.)

Frieze yarn

ريشه:

Fringe

ريشه دوزي:

Fringing

پرزدهي:

(سطح پرزدارفرش كه به واسطه بيرون زدن الياف به وجودمي آيد.)

Fuzzing

درجه بندي:

Grading

برزنت يا كرباسي:

Grey cloth

فرش مويي:

(فرشي كه ازالياف حيواني نظير بز و اسب وسايرحيوانات رمه بجزگوسفند بافته

مي شود.)

Hair carpet

مويي شدن:

(پرز دهي سطح فرش كه بابرس و مكش خارج نمي شود.)

Hairiness

فرش ضد سايش:

Hard weaving carpet

ورد-ريسمان-ژاكارد-هارنيش:

Harness

نقشه هارنيش كشي:

Harness draft

زاويه هارنيش:

(زاويه ورود نخ هاي هارنيش به ماشين بافندگي.)

Harness angel

بيتر-زننده-كتك زن تكميل:

Beater

خطوط محو در نقشه:

Blurred contour

فرش هاي حاشيه دار:

Boarded carpet

فرش بدنه:

(فرش هاي طرح دار يا ساده باپهناي برابريا كمتر از 150 سانتيمتر)

Body carpet

طره قالي -حاشيه نقشه:

Border

پودشكسته:

(كمبود قسمتي از پودكامل واصلاح نشدن آن توسط بافنده.)

Broken pick

برس زني:

Brushing

رويه فرش:

Carpet surface

قطعه فرش:

(عموما به فرش هاي مربعي شكل گفته مي شود كه اندازه آنها 18در18اينچ است و از فرش هاي عريض برش داده مي شوند)

Carpet  tile

فرش سايه نما:

Carpet with shadow effect

رنگ:

Chor

حاشيه دوزي:

Edging

تيغ برش ضايعات حاشيه:

Edging  blade

ترازكردن هارنيش ها:

Equalization

نمدي شدن:

(تغير حالت سطوح فرش به خاطر فشرده شدن الياف خاب)

Felting

دندانه تيغ شيرينگ:

File cut

رشته رشته شدن-فيلامنتي شدن: (رشتةهاي شكسته اي كه ازبدن نخ بيرون مي آيند)

Fillamntation

ترمز نخ پود:

Fillng brake

جمع شدگي پود:

(بافندگي)

Filling contraction

 منبع:ایران الگو

 

 نخستین فرش ضد لکه جهان در کاشان تولید شد

برای نخستین بار فرش مقاوم در برابر انواع محلول‌های خانگی و اثر آنها بدون استفاده از فناوری نانو توسط مخترع کاشانی تولید شد

برای نخستین بار فرش مقاوم در برابر انواع محلول‌های خانگی و اثر آنها بدون استفاده از فناوری نانو توسط مخترع کاشانی تولید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، از دیرباز این دیار با واژه فرش شناخته می‌شده و تار و پود مردمش با ترنج و محراب عجین شده است.

نقش‌های اسلیمی شاید خاطره مشترک تمام دخترکان دیروز و بانوان امروز کاشانی است و موسیقی شانه‌زنی و دکلمه آواز نقشه‌خوانی مادران چون تصنیفی ماندگار در ذهن‌‌هایشان نقش بسته است.

گرچه در سال‌های اخیر با رنگ باختن این مفاهیم در بین خانواده‌های کاشانی رقبای دیگر گوی سبقت را از فرش کاشان ربوده‌اند اما همچنان دغدغه ارتقای جایگاه فرش کاشان در اندیشه جوانان کاشانی جولان می‌دهد.

اما این بار سخن از بافت فرش و طراحی نقشه‌های نو نیست بلکه مخترع جوان کاشانی این بار با ایده‌ای جدید می‌خواهد مزیت ماندگاری فرش را به نام کاشان ثبت کند.

سید علی جدی مبدع کاشانی که اختراعش با عنوان «فرش مقاوم در برابر انواع محلول‌های خانگی و اثر آنها»به شماره ۷۹۶۸۴ به ثبت رسیده توانسته برای نخستین بار فرش ضد لکه را با قابلیت‌های منحصربه‌فرد در جهان به ثبت برساند.

سید علی جدی در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار فارس در کاشان به بیان ویژگی‌ها و چگونگی روند تولید و اجرایی شدن این طرح پرداخت که در زیر مشروح آن را می‌خوانید:

*چگونه ایده تولید چنین فرشی به ذهنتان رسید؟

جدی: با توجه به این که اکثر فرش‌های تولیدی و مورد استفاده در منازل از رنگ‌های کرم و روشن برخوردار است و کمتر مانند گذشته از فرش‌های لاکی یا سرمه‌ای استفاده می‌شود لذا بزرگترین مشکلی که مصرف‌کننده با آن مواجه است تمیز نگه داشتن چنین فرش‌هایی است به خصوص در کلان‌شهرهایی چون تهران وجود آلاینده فراوان این مشکل را مضاعف می‌کند بنابراین به دنبال شیوه و راه‌حلی برای رفع این معضل برآمدم.

ویژگی‌ها و شاخصه‌های طرح ابداعی شما چیست؟

جدی: مقاوم شدن فرش در برابر انواع لکه‌های ناشی از گونه‌های مختلف مایعات خانگی مانند روغن، آب و اسیدهای خانگی و اجرایی بودن این اختراع به همراه قابلیت تجاری‌سازی آن که مهم‌ترین شاخصه یک ایده و اختراع است، از ویژگی‌های برجسته و ممتاز این طرح به شمار می‌رود.

آیا از فناوری نانو در این طرح خود بهره گرفته‌اید؟

جدی:‌ به هیچ عنوان! یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و اساسی این طرح عدم استفاده از فناوری نانو است.

این ایده و اختراع شما چه مدت طول کشید تا به ثبت برسد؟

جدی: برای انجام مراحل مختلف ثبت این اختراع ۱۴ ماه زمان صرف شد تا پس از اجرای آزمایش‌های مقدماتی عملیاتی بودن آن به اثبات رسیده و تأیید مراجع ذی‌صلاح نیز حاصل شود.

با توجه به ویژگی تجاری‌سازی این طرح، تولید انبوه این فرش در چه مرحله‌ای قرار دارید؟

جدی: در حال حاضر دستگاه مربوط به فرآیند فرآوری فرش ساخته شده و در مرحله ثبت اختراع قرار دارد و آماده بهره‌برداری است.

ظرفیت و بهای فرآوری فرش توسط این دستگاه به چه میزان پیش‌بینی شده است؟

جدی: تولید اسمی در شبانه روز این دستگاه ۴ هزار و ۸۰۰ مترمربع و یا به عبارت ساده‌تر ۴۰۰ تخته فرش ۱۲ متری است که هزینه فرآوری هر فرش ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

بررسي عوامل مؤثر بر پرزدهي فرش هاي ماشيني اکريليکي

امروزه توليدكنندگان فرش در تلاشند تا جهت جلب رضايت خريداران، فرشي با كيفيت بالا توليد نمايند. يكي از مشكلات فرش ماشيني اکريليکي كه به روش رويه به رويه‏‎ ‎‏(‏face to face‏) بافته مي شود و در ايران بيشترين كاربرد را دارد، پرزدهي آن مي باشد.
امروزه توليدكنندگان فرش در تلاشند تا جهت جلب رضايت خريداران، فرشي با كيفيت بالا توليد نمايند. يكي از مشكلات فرش ماشيني اکريليکي كه به روش رويه به رويه‏‎ ‎‏(‏face to face‏) بافته مي شود و در ايران بيشترين كاربرد را دارد، پرزدهي آن مي باشد. به منظور كاهش اين مشكل توجه به اين نكات ضروري مي باشد: عدم استفاده از الياف ضايعاتي، استفاده از بهترين مخلوط الياف (طول و ظرافت)، استفاده از مقدار بهينه آب و روغن به كار رفته در مرحله آماده سازي الياف، تنظيمات مناسب دستگاه ها در سالن ريسندگي، تاب مناسب نخ، تثبيت حرارتي مطلوب، استفاده از آهار مناسب و توجه به بهترين شرايط تكميل.‏ 
در فرش هاي رويه به رويه، بافت زمينه به همراه نفوذ لاتکس خاب ‌ها را نگه مي‌ دارد. در اين ميان اليافي هستند كه در سطح بالاتري از قسمت زمينه قرار گرفته‌اند و نمي توانند توسط بافت زمينه و يا نفوذ آهار گرفته شوند و نيز اليافي وجود دارند كه به مرور زمان در اثر عوامل سايشي مثل پا خوردن از خاب فرش خارج مي شوند و روي سطح فرش ظاهر شوند. اين مسئله در فرش هايي با الياف منقطع بيشتر رخ مي دهد و به عنوان "پرزدهي فرش ماشيني" مطرح مي گردد‎‏. اين مشكل به طور كامل قابل حذف نمي باشد، البته بعد از مدتي بايد ريزش الياف متوقف شود. مدت توقف و شدت آن به کيفيت الياف (درصد الياف كوتاه، درجه آسيب الياف در سفيدگري و رنگرزي و ريسندگي، نوع نخ (سيستم ريسندگي)، ساختمان نخ (ميزان تاب)، نحوه اتصال خاب به زمينه (تراكم و ضخامت نخ زمينه و آهار مصرفي)، پوشش نخ (رزين براي افزايش اصطكاك داخلي نخ)، تراكم و طول خاب، ميزان عبور و مرور، نوع و تناوب مكش بستگي دارد‎.
 
‏ 1- مواد و شرح دستگاه
نمونه مورد آزمايش، فرش ۵۰۰ شانه با تراكم ۱۰۰۰ و از نوع تك پودي (‏single shot‏)‏‎ ‎است. انجام آزمايشات با استفاده از دستگاه تتراپاد، شانه و يا استفاده از مكش امكان پذير است كه در اين پروژه از روش دوم استفاده شده است. بدين ترتيب كه قابي به شكل مربع به ابعاد ۱۲ سانتيمتر روي فرش قرار داده شده و در آن با شانه اي ۱۰ بار در هر يك از جهت هاي تار و پود مي كشيم. سپس ميزان الياف جدا شده از خاب كه بر سطح فرش ظاهر شده وزن مي شود. اين روش معيار مناسبي جهت مقايسه ميزان پرز مي باشد. پس از انجام ۱۰ بار آزمايش، مقدار نهايي پرز با استفاده از ميانگين نتايج برآورد ‌مي گردد. بايد توجه نمود كه ميزان پرز خارج شده بستگي به نيروي دست دارد. به همين دليل بايد شانه تحت يك نيروي ثابت و توسط يك نفر روي فرش كشيده شود.
 
۲- آزمايشات
۲-۱- درصد الياف آزاد
ابتدا يك آزمايش آماري با هدف به دست آوردن حدودي از مقدار پرزدهي هر خاب و در نتيجه مقدار پرزدهي فرش انجام گرفت. يعني در نظر گرفته شد كه اگر عامل تاب نباشد، چه ميزان از الياف توسط زمينه گرفته شده اند و خارج نمي شوند و حدوداً چه ميزان به صورت پرز بر سطح فرش ظاهر مي شوند. البته بايد توجه نمود كه عدد حاصله، حداكثر ميزان پرز را بيان مي كند.‏‎ ‎براي انجام اين آزمايش، ابتدا ۳۰ نمونه ۲ سانتيمتري از نخ خاب تهيه و توزين شدند. سپس وسط نمونه ها براي شبيه سازي به حالت خاب، توسط نخ ديگري محكم گرفته شد و با باز كردن تاب نخ ها و خارج كردن الياف آزاد آن، مجموع الياف خارج شده از ۳۰ نمونه را توزين شده و درصد الياف آزاد محاسبه گرديد. اين آزمايش براي 5 نخ با رنگ هاي مختلف انجام شد. نتيجه حاصله درصد الياف آزاد را در حدود %۹-۸ نشات داد كه در مقايسه با درصد الياف آزاد واقعي فرش، بيشتر مي باشد، زيرا در فرش مراحل تكميلي از جمله برس زني انجام مي گيرد كه خود باعث خروج مقدار زيادي از پرز مي شود و همچنين تاب نخ كامل باز نمي شود، اما در اين آزمايش تاب نخ كاملاً باز شد.
 
۲-۲- رنگرزي ‏
براي رنگرزي الياف اکريليکي از رنگ کاتيونيک استفاده مي شود. شرايط مناسب رنگرزي الياف تأثير بسزايي بر كاهش شكست الياف دارد.‏‎ ‎در بخش رنگرزي براي بررسي و برطرف كردن اين مشكل مي توان به عواملي چون نوع مواد تعاوني، كيفيت رنگ، نوع و ميزان نرم كننده ها اشاره كرد. جهت بررسي اثر رنگ بر روي استحكام الياف آزمايش فافوگراف به شرح زير انجام شد.
۳۰ نمونه از هر كدام از رنگ هاي تيره (لاكي) و روشن (بژ روشن) الياف درالون، مورد آزمايش قرار گرفتند. پس از اين كه نتايج حاصل از اندازه گيري استحكام و ازدياد طول اين الياف ثبت گرديد، مشاهده شد كه استحكام و ازدياد طول الياف روشن از الياف تيره بيشتر است‏‎.‎‏ الياف تيره (مانند لاكي و سرمه اي) به علت اين كه با مدت زمان و دماي بيشتري در حمام رنگ مي مانند، استحكامشان كاهش يافته و در نتيجه احتمال شكست تعداد بيشتري از الياف وجود دارد و ميزان پرزدهي افزايش مي يابد. همچنين در رنگرزي، ميزان نرم كن استفاده شده و يكنواخت بودن توزيع نرم كن در داخل و بيرون كيك رنگرزي بسيار مهم است.
نتايج حاصل از ميزان پرزدهي در متر مربع فرش‌هاي توليدي در ماشين آلات ‏CRT، ALPHA300‎‏ و ‏ASR‏ با رنگ هاي مختلف بررسي شد و مشاهده گرديد كه پرزدهي در ماشين ‏ASR‏ نسبت به دو ماشين ديگر با رنگ مشابه بيشتر است. ضمناً نتايج نشان داد كه در ماشين هاي ‏CRT‏ و ‏ALFA300‎‏ فرش با رنگ روشن داراي پرز كمتري است.
 
۲-۳- ريسندگي ‏
‏ يكي از دلايل مهم پرزدهي فرش توجه نكردن به شرايط ريسندگي نخ است كه در ذيل به بررسي اين موضوع مي پردازيم.‏ 
 
۱-۲-۳- آب و روغن
جهت آنتي استاتيك كردن و داشتن ميزان اصطكاك نرمال، پيشنهاد شده است كه روي الياف، مواد آنتي استاتيك، روغن ريسندگي مناسب و آب اسپري شود. در اين قسمت بايد با اضافه كردن ميزان كافي آب و روغن شرايط مناسب ريسندگي را فراهم نمود.‏
‏ ابتدا حجم ۵ ليتر آنتي استاتيك و۶ ليتر روغن حلاجي به همراه آب نرم به ۱۰۰ ليتر رسانده شد. اين مخلوط به ۱ تن از الياف زده شد و پس از گذشت ۱۲ ساعت جهت آماده سازي، ميزان روغن به ۸ ليتر و آنتي استاتيك به ۷ ليتر رسانده شد‏‎.‎‏ سپس از فتيله کاردينگ در حالت جديد (با روغن بيشتر) و قديم (با روغن كمتر) نمونه گيري انجام شد و با توجه به نتايج حاصل از اندازه گيري تفاوت توزيع طولي الياف قبل و بعد از افزايش روغن با استفاده از دستگاه شانه سوايگل با روش ‏comb sorting method‏ يا ‏tuft method، نمودار توزيع طولي الياف آنها رسم شد. نتيجه حاصله اين بود كه ميانگين طولي با آب و روغن كمتر، ۲/۸۳ ميليمتر و با آب و روغن بيشتر، ۱۵/۹۰ مي گردد. بنابراين ميانگين طولي با روغن بيشتر، افزايش مي يابد.‏
با بررسي توزيع طولي الياف دريافته مي شود كه وقتي مقدار روغن افزايش مي يابد، ميزان شكست و خرد شدن الياف كمتر و به دنبال آن طول متوسط الياف بيشتر مي گردد.البته ميزان روغن نبايد آن قدر زياد باشد كه سبب كاهش بيش از حد اصطكاك بين الياف و ليز خوردگي الياف روي هم شود.
 
۲-۲-۳- تثبيت تاب 
ابتدا ۳۰ نمونه ۲ سانتيمتري از هر كدام از نخ هاي تثبيت شده و تثبيت نشده تهيه و توزين شدند. سپس وسط نمونه ها براي شبيه سازي به حالت خاب، توسط نخ ديگري محكم گرفته شد و بدون باز كردن تاب نخ ها، الياف آزاد آن خارج گرديد. اكنون مجموع الياف خارج شده از ۳۰ نمونه در دو حالت، توزين و نتايج حاصله با يكديگر مقايسه شد. اين كار براي دو رنگ مسي و كرم انجام گرفت. مشاهده شد كه در نخ تثبيت شده،۶۲/۴% الياف از خاب خارج شدند كه در مقايسه با ۴/۱۱% اليافي كه از خاب نخ تثبيت نشده خارج شده اند، كاهش قابل توجهي داشته است.
 
۲-۴-  بافندگي 
بررسي هاي انجام شده حاكي از تفاوت پرزدهي ماشين هاي قديمي و جديد است. ميزان پرز در ماشين ‏ASR‏ وندويل با رنگ بژ روشن، تفاوت محسوسي نسبت به همان رنگ در ماشين هاي جديدتر دارد. از جمله عوامل مؤثر در ايجاد اين تفاوت به شرح زير است:
- وجود سيستم دمش و مكش در ماشين هاي جديد ‏
‏ - حركت آرام و نرم دفتين (حركت دفتين در ماشين‎ ‎هاي جديد با استفاده از سيلندر و پيستون است)‏
‏ - تفاوت در ژاكارد و در نتيجه تفاوت در حركت هارنيش‌ها (در ماشين هاي جديد هارنيش‌ها به آهستگي بالا و پايين مي شوند و ضربه‌اي به نخ وارد نمي‌آورند)‏
‏ - استفاده از چله دو طبقه ‏
‏ - تفاوت در جنس هارنيش ‏
‏ - تفاوت در بوبين پيچي‌ها 
 
۲-۵- تكميل 
اين بخش يكي از مهمترين و تأثيرگذارترين مراحل بر پرزدهي فرش مي باشد و حتي در اين سالن مي توان به اصلاح اين مشكل پرداخت. البته تكميل نامناسب مي تواند باعث صدمه بيشتر به الياف گردد.
از جمله موارد قابل بررسي در تكميل، ميزان مكش، فاصله غلتك ها از فرش، تعداد برس‌ها و غلتك ‌هاي تميز كننده و تغيير در شرايط آهارزني مي باشد. در تكميل، ميزان غلظت آهار بسيار حائز اهميت است. هر چه غلظت بيشتر شود، نفوذ آن در فرش سخت‌تر مي‌گردد. خصوصاً در فرش هاي با خاب مرده به صورت اينکورپوريتد (که نخ خاب مرده به صورت مستقيم بين پود دروني و بيروني در قسمت زمينه قرارمي گيرد) نفوذ آن مشكل‌تر مي‌شود. پس بايد ميزان غلظت بهينه باشد كه براي هر نوع فرش متفاوت است و نمي‌توان يك مقدار كلي را ارائه داد. البته بايد به اين نكته توجه شود كه اگر سرعت دوراني غلتك آهار زياد شود، مقدار آهار بيشتري به فرش خورده مي‌شود.‏
ميزان پرزدهي، با استفاده از روش توضيح داده شده براي فرش آهار خورده و آهار نخورده انجام شد. مشاهده گرديد كه فرش آهار خورده داراي ۴۸/۱۲ گرم پرز مي باشد كه در مقايسه با ميزان پرز فرش آهار نخورده كاهش چشمگيري داشته است و اين مقادير داراي اختلافات معني داري هستند. ‏ 
‏۳- نتيجه‌گيري
از آزمايشات فوق نتيجه مي‌شود كه:
۱- حدود ۸-۹% الياف در نخ فرش به صورت شناور مي باشند و در واقع توسط نقطه گره (با بافت زمينه) گرفته نشده اند. البته با توجه به دلايل ارائه شده در عمل، ميزان پرزدهي از اين مقدار كمتر مي شود.‏
۲- استحكام الياف تيره نسبت به الياف روشن كمتر است و فرش هاي با رنگ روشن نسبت به فرش هاي با رنگ تيره، پرز كمتري مي دهند و اين نشان دهنده اثر رنگرزي و شيد رنگي بر پرزدهي است.‏
۳- اضافه كردن آب و روغن مي تواند تأثير بسزايي در كاهش شكست طولي الياف داشته باشد و باعث كاهش پرزدهي مي گردد. البته بايد توجه داشت كه ميزان آب و روغن بايد در حد بهينه باشد، زيرا مقدار بيش از حد آن نيز معايبي خواهد داشت.‏
۴- تثبيت حرارتي (‏heat set‏) تأثير بسزايي در كاهش پرزدهي خواهد داشت (پرزدهي را حداقل به يك سوم مي‌رساند).‏
۵- فرش هاي بافته شده در ماشين هاي ‏ASR‏ كه از سري ماشين هاي قديمي تر هستند، به دلايل ذكر شده داراي پرز بيشتري نسبت به فرش هاي ماشين هاي ‏CRT‏ و ‏ALFA300‎‏ مي باشند.‏
۶- نفوذ مناسب آهار از عوامل بسيار مؤثر بر پرزدهي مي باشد.
 
تهيه و تنظيم:
- زهرا سيد مرتضي حسيني، دانشجوي كارشناسي ارشد تكنولوژي نساجي دانشگاه اميركبير 
- سحر عبدالملكي، دانشجوي كارشناسي ارشد تكنولوژي نساجي دانشگاه اميركبير 
- سيد محمد حسيني وركياني، استاديار دانشكده مهندسي نساجي دانشگاه صنعتي اميركبير


تلفن مبایل

09191123638 * 021-77188565 * 021-77188566


ایمیل

giftcarpet@yahoo.com * info@giftcarpet.com